Jak chronić się przed wyłudzeniami? Zweryfikuj numer telefonu dzwoniącego!

Jak chronić się przed wyłudzeniami? Zweryfikuj numer telefonu dzwoniącego!

Cyberprzestępcy idą z duchem czasu i coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie do przeprowadzania połączeń telefonicznych w celu wyłudzenia danych osobowych. Spofing, czyli podszywanie się pod inny numer to jedna z wielu wykorzystywanych metod. Nigdy nie czekaj i zweryfikuj numer telefonu nadawcy połączenia!

Oszustwa polegające na wyłudzaniu danych osobowych, haseł logowania do bankowości elektronicznej oraz danych kart płatniczych są coraz częstsze. Niestety praktycznie każdy może paść ofiarą cyberprzestępców. Jak możesz chronić się przed takimi zagrożeniami? 
Jako odbiorca połączenia zweryfikuj numer telefonu nadawcy i to wszystko.

Jak rozpoznać oszusta telefonicznego? Praktyczne wskazówki

Rozpoznawanie oszustów internetowych wcale nie jest takie trudne. Możesz też skorzystać z poniższych sposobów, 
aby natychmiast rozpoznać, kiedy staniesz się ofiarą ataku cyberprzestępców przez telefon:

● ton głosu rozmówcy próbuje wywołać na Tobie silne emocje poprzez ponaglanie, 
a nawet grożenie poważnymi konsekwencjami,

● wywieranie presji czasu podczas podejmowania decyzji i udzielania odpowiedzi,

● widoczna próba wyłudzenia danych osobowych lub innych poufnych informacji.

Przestępcy telefoniczni często wykorzystują sztuczną inteligencję, aby podszywać się pod bliskie Ci osoby. Zmiana głosu umożliwia cyberprzestępcom np. skuteczne przeprowadzenie wyłudzenia w ramach tzw. akcji na wnuczka.

Najpopularniejsze metody wyłudzeń telefonicznych – przed czym trzeba się chronić?

Cyberprzestępcy mają coraz więcej możliwości, aby uskuteczniać swoje działania związane 
z próbami wyłudzeń. Najpopularniejsze sposoby to:

● Metoda na policjanta – przestępca dzwoni do potencjalnej ofiary informując 
o wypadku bliskiej osoby wraz z prośbą o szybkie przekazanie danych logowania do banku, potrzebnych do zrealizowania płatności.

● Metoda na przedstawiciela banku – podszywanie się pod numery telefonu instytucji bankowych to częsty problem. Starsze osoby bez świadomości zagrożenia niestety często padają ofiarą takiego oszustwa.

Oszuści często próbują też wyłudzić poufne informacje, podszywając się pod pracownika instytucji publicznej np. ZUS lub urząd skarbowy.

Jak chronić się przed oszustwami przez telefon? Podsumowanie

Ochrona swoich danych osobowych, haseł logowania i danych karty bankomatowej nie jest taka trudna. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek, a odebranie połączenia od nieznanego nadawcy nie będzie wiązało się z żadnym ryzykiem.

Pamiętaj o kilku zasadach:

1. Nigdy nie podejmuj żadnych czynności i nie podawaj swoich poufnych danych pod presją i naciskiem rozmówcy.

2. Staraj się możliwie szybko weryfikować informacje o rozmówcy np. w internetowej bazie numerów.

3. Nie wypłacaj pieniędzy ani nie podawaj danych do logowania do banku przez telefon.

W razie podejrzenia popełnienia próby wyłudzenia danych osobowych możesz też przekazać taką informację do CERT Polska w celu zareagowania na incydenty naruszające bezpieczeństwo danych osobowych.

Total
0
Shares
Powiązane wpisy